Romana English


 
 
 
   
 
 
   
 
 
Despre noi
Servicii
Portofoliu
Joburi
Contact
Daca esti interesat de serviciile noastre, inscrie-ti adresa de mail aici:
Dezabonare | Termeni si conditii
 
Descrierea solutiei de identificare a defectiunilor prin analiza vibratiilor
Pentru colectarea spectrelor de vibratii s-a utilizat un colector-analizor produs de firma SKF, tip MICROLOG CMVA 60, care prin intermediul unor traductori magnetici portabili masoara, colecteaza si memoreaza in mod automat sau cu interventia operatorului spectrele de vibratii ale utilajelor si permite o analiza intr-o maniera aprofundata a acestora.

Dupa colectarea si stocarea spectrelor cu colectorul-analizor MICROLOG CMVA 60, acestea sunt transferate intr-o unitate de calcul, unde cu ajutorul softului PRISM4 sunt analizate si se diagnosticheaza starea tehnica a utilajului.
In urmarirea nivelului de vibratii al unei masini in timp, o crestere a frecventei fundamentale indica o modificare in mecanismul masinii, fapt ce determina aparitia acelei frecvente fundamentale, dar nu indica o anume problema in functionarea masinii. De exemplu, o crestere in 1X la rulmentul unui motor indica o crestere a neechilibrarii, dar daca incep sa apara armonici la 1X inseamna ca rulmentul si structura lui inconjuratoare trebuie verificate pentru depistarea eventualelor defectiuni.

Aplicand metodele de analiza specifice, au fost identificate defecte dintre care amintim:
slabire intre arbore si rulment;
slabire in carcasa;
ungere defectuoasa;
nealiniere;
slabire pe ax semicupla/fulie antrenare;
rotor excentric;
slabire conexiuni placa borne;
etc.

In spectrele de vibratii, caracteristica generala a slabirilor mecanice pe arbori o reprezinta cresterea amplitudinii in domeniul frecventei fundamentale 1X (frecventa de rotatie a arborelui) si a armonicilor acesteia.

Un exemplu in acest sens il reprezinta un motor electric de turatie 1500 rot/min folosit pentru actionarea unei pompe centrifuge. S-a observat cresterea nivelului de vibratie in functionarea electropompei, fapt ce a impus colectarea parametrilor de vibratie pe motor si pe pompa, informatii care au fost transferate in calculator pentru analiza. Au fost analizate spectrele de vibratie si s-a constatat ca la frecventa de 25 Hz (corespunzatoare turatiei de 1500 rot/min) exista multipli ai acesteia (pana la al 16-lea multiplu). Ca urmare s-a facut recomandarea de reparatie a motorului, cu precizarea ca exista joc intre axul motorului si rulment (strangere insuficienta intre arbore si rulment). La demontarea motorului s-a constatat ca axul este uzat, inelul interior al rulmentului fiind liber pe ax.

Jocul rulmentului in carcasa face parte tot din categoria jocurilor mecanice, caracteristica de baza in spectrul de vibratie pastrandu-se, respectiv frecventa fundamentala 1X si armonici multiple.

Indicatiile privind tipul jocului provin din amplitudinea multiplilor 2, 3 si 4 ale fundamentalei (mai mari decat ale fundamentalei cu multipli dominanti in spectru), ceea ce localizeaza acest tip de slabire in zona lagarului.

Daca armonica impara este dominanta, cat si multiplii acesteia, slabirea se afla intre rulment si arbore. In cazul slabirii rulmentului in carcasa este relevant faptul ca armonica a patra si multiplii acesteia sint dominante.

In ambele situatii, initierea si dezvoltarea jocurilor mecanice (pe arbore sau in carcasa) este favorizata de aparitia frecarilor in rulmenti datorita ungerii necorespunzatoare.

Prezenta filmului de lubrifiant intre elementele de rostogolire este masurata si exprimata grafic prin coeficientul HFD, ale carui limite de alarmare se stabilesc cu ajutorul softului Prism 4. Depasirea pragurilor de alarmare indica necesitatea ungerii, chiar si in cazul in care nu se cunoaste graficul de ungere.

Monitorizarea prin urmarirea coeficientului HFD este foarte importanta, insa in cazul in care functionarea este necorespunzatoare, se face analiza vitezei si acceleratiei pentru a preciza tipul defectiunii si mai ales oportunitatea reparatiei utilajului.

In situatia in care utilajul a functionat cu ungerea deficitara, organele de miscare au suferit uzuri ceea ce se reflecta in cresterea jocurilor.

Acest fapt este valabil si pentru rulmentii ce echipeaza axele de rotatie din utilaje. Producatorii de rulmenti au determinat in conditii de laborator frecvente specifice emise de partile constitutive ale rulmentilor. In cazul in care rulmentii sunt noi, montati corect si au conditii optime de functionare, acestia determina in spectru frecvente proprii de valori mici (raportate la fundamentala si la armonicele acesteia). Daca integritatea rulmentului este afectata, amplitudinile frecventelor de defect ale elementelor rulmentului cresc si apar si multipli ale acestora.

Spre exemplu, a fost monitorizat lagarul de sprijin al unui valt sugar de la masina de hartie igienica, echipat cu rulment seria 23148K. In spectrul de vibratie, dominanta este frecventa de defect pentru inelul exterior si multiplii acesteia. S-a recomandat oprirea masinii si inspectarea conditiei tehnice a rulmentului 23148K. Dupa demontarea capacului lagarului a fost observat ca din inelul exterior a sarit o bucata de aproximativ 30cm2. Informatii privind existenta defectiunii rulmentului au existat din ziua precendenta, insa nu a fost posibila oprirea masinii pentru inspectia tehnica. Precizam ca la acel moment frecventa de defect era prezenta in spectru, insa nu era dominanta posibil era momentul in care defectiunea era la stadiul de fisura.

In continuare se prezinta un caz privind functionarea defectuoasa a unui reductor conic cu dantura in arc de cerc.

Au fost masurate vibratiile pe lagarele reductorului, deoarece s-a observat cresterea nivelului de zgomot in functionare a acestuia. Cu ocazia analizei spectrelor acceleratiei s-a constatat modificarea amplitudinii frecventei fundamentale corespunzatoare angrenajului (GMF) si a multiplilor acesteia. Ca urmare s-a facut recomandarea de verificare a angrenajului, cu precizarea ca exista dinti rupti, fapt confirmat cu ocazia opririi reductorului si vizualizarii angrenajului prin gura de vizitare. Monitorizarea reductorului trebuie facuta foarte atent, mai ales in cazul in care dantura rotilor este foarte dura exista pericolul ca bucatile rezultate din spargerea dintilor sa fie antrenate in angrenare ceea ce determina distrugerea rapida a angrenajului (cateva ore de functionare).

In articolul urmator vom continua prezentarea altor cazuri concrete de vibrodiagnoza in care au fost sesizate defectiuni electrice ale motoarelor electrice (nealiniere utilaje, rotor excentric, slabire conexiuni placa borne, etc.), cazuri validate in urma demontarii acestora spre reparatie.

(15.09.2009)
• Inapoi...
 
  Mentenanta - noutati  
 
Depistarea defectelor
Asa cum am precizat in articolul precedent, vom continua prezentarea altor cazuri concrete de vibrod
 
  • Citeste tot...  
 
Descrierea solutiei de identificare a defectiunilor prin analiza vibratiilor
Pentru colectarea spectrelor de vibratii s-a utilizat un colector-analizor produs de firma SKF, tip
 
  • Citeste tot...  
 
Vibrodiagnoza 2
Dupa cum s-a precizat in articolul anterior, parametrii vibratiilor care sunt colectati de la utilaj
 
  • Citeste tot...  
  Pagini: 1  2    
   
 
 
 
MAIN PAGES....................................................................
Despre Vrancart Restaurant-Cantina
Carton Ondulat Investitii/Dezvoltare
Ambalaje din Carton Mentenanta Predictiva
Hartie pentru Carton Ecologie
Igienico-Sanitare Transport
Achizitii Maculatura Pentru Actionari
DESPRE VRANCART................................................................................................
"VRANCART" Adjud este o societate pe actiuni cu capital privat, avand ca principal obiect de activitate "fabricarea hartiei pentru carton ondulat, carton ondulat si hartii igienico-sanitare", cu o vechime de peste 35 de ani in acest domeniu. Fabricate din deseuri reciclabile, produsele S.C. VRANCART S.A. Adjud sunt biodegradabile si nu au impact negativ asupra mediului, ceea ce denota o permanenta preocupare fata de ocrotirea naturii si a mediului inconjurator.
625100 Adjud-Vrancea, Romania
str. Ecaterina Teodoroiu 17
Mobil: +40 (741) 81 65 12
Tel: +40 (237) 64 08 00
Fax: +40 (237) 64 17 20
vrancart@vrancart.ro
Site Compatibil
VRANCART SA prelucreaza datele dumneavoastra cu caracter personal, respectiv numele, prenumele si imaginea prin mijloace automatizate, in vederea monitorizarii accesului persoanelor si asigurarii securitatii acestora si a spatiilor si bunurilor operatorului. Datele personale inregistrate sunt comunicate urmatorilor destinatari: persoana vizata si sau angajatorul/potentialul angajator al persoanei vizate. Conform Legii nr. 677/2001, beneficiati de dreptul de acces, de interventie asupra datelor, dreptul de opozitie, dreptul de a nu fi supus unei decizii individuale si dreptul de a va adresa justitiei. Pentru exercitarea acestor drepturi, va puteti adresa cu o cerere scrisa, datata si semnata la Registratura Vrancart SA.
© 2012Vrancart S.A.Adjud. All rights reserved. Web Design for Business® by Logic Industry®